reisverslag september 2024

• reisverslag september 2024

Zondag 22 september
Vanaf vandaag komt hier het reisverslag van de september reis 2024
wilt u reageren kan dat via het gastenboek.

Nog 2 nachtjes slapen en dan vertrekken we met de bus naar Lourdes
vele koffers zijn al gepakt en de eerte belletjes met vragen over vertrek en andere zaken zijn al weer geweest.

De eerste dag
Vanmorgen liepen heel vroeg bij de verschillende mensen de wekker af. Om 5.15 uur reed de bus het mooie Twentse dorp De Lutte binnen om daar de eerste pelgrims aan boord te nemen voor onze reis naar Lourdes. Naast de pelgrims gingen er ook nog een heel peloton  mee aan rolstoelen. Klokslag 6 uur vertrokken we uit De Lutte om eerst in Nijverdal en vervolgens in Nuland de laatste gasten op te pikken. Na een kort voorstelrondje, een gebed en een zegebede werden een aantal liederen gezongen. Het afsluitende lied was een lang zal ze leven want een van de pelgrims viert op deze dag haar verjaardag. Rond de klok van 12en was er een lunchstop op een parkeerplaats in België met de mooie naam Nazareth. Hier werden ons een paar heerlijke broodjes gezond aangeboden. Na de lunch richting Lissieux in het noordwesten van Frankrijk.   Het weer middags was tussen de buien door droog. Na een  kleine stop kwamen we tegen 18.00 aan op onze eindbestemming van vandaag. Straat bij het klooster helemaal opgebroken en dus een kruipdoor sluipdoor route moeten nemen om aan tafel te komen.
19.00 uur aan tafel en een uurtje later samen de openingsviering beleefd. Iedereen was behoorlijk onder de indruk en na een drankje te hebben genoten hebben we ons bedje maar opgezocht.

Woensdag
Vanmorgen iedereen om 7.30 uur aan tafel voor een eenvoudig maar lekker ontbijt.
Iets over half negen zaten we in de bus om richting Lourdes te rijden. 800 km door een regenachtig Frankrijk. Maar wonder oh wonder hoe dichter we bij Lourdes kwamen hoe beter het weer werd.  Iets later dan geplant kwamen we om 19.45 uur aan in Lourdes. Voor sommigen onder ons een thuiskomen en voor anderen een eerste ontmoeting met het dorp Lourdes. Vele verhalen werden tijdens de reis gedeeld soms met zijn 2en en soms met meerderen. Een ieder voelde zich veilig genoeg om de verhalen met anderen te delen. Zo zie je maar weer dat ook, en misschien wel zeker, een bus reis de mensen dichter bij elkaar brengt . Na een heerlijke maaltijd werden de koffers uit de bus gehaald en konden we beginnen met het inspecteren van de kamers. Nadien voor velen van ons even bij tanken in de lobby van het hotel en voor een enkeling was er al een wandeling naar of over het heiligdom. Om Maria toch gauw even te groeten. Vroeg in de veren.

Donderdag

Vanmorgen rustig begonnen met een ontbijt.  Tegen 9.15 zijn we vertrokken naar het heilig dom voor de welkomsviering. Onze eerste viering in Lourdes. Daarna de morgen verder besteed aan koffie drinken en sommigen winkeltjes bezoek. S'middag hebben we na een gebedsviering een bloemenhulde gebracht aan Maria. Met zijn allen zijn we door de grot gegaan en de bedevaart kaars aangestoken. Tijdens een koffie moment werden we door een ober getrakteerd op een heel mooi gezongen avé Maria.

Vrijdag

Wat een geluk. Om 9.15 uur stond de fotograaf klaar om een foto van de hele groep te maken. Het zonnetje scheen en daarna hebben we de kruisweg van de zieken gelopen. S ‘middags zouden we stadswandeling maken maar ivm met behoorlijke slechte voorspellingen en een flinke bui regen hebben we die van ons programma gehaald.  Hier werd door menig een nuttig gebruik gemaakt om te winkelen of even een beetje bij te slapen. S ’Avonds hebben we de lichtprocessie gelopen en we dachten dat het droog zou zijn maar iemand had vergeten boven de kraan dicht te draaien. Een enorme regen bui zorgde ervoor dat we allemaal kletsnat het hotel weer opzochten.

Zaterdag
We begonnen de dag om 7.00 uur voor de goede lopers. De bovenste kruisweg gelopen. We begonnen in het donker en hoe hoger we kwamen hoe lichter het werd. Om 9.00 uur snel even eten want de bus stond om 10.00 uur klaar om een dagtocht naar de Pyreneeën te maken. Wat zijn we toch klein als je ruwe natuur van de Pyreneeën bekijkt en wat een enorme hoeveelheid water stroom er over de grootste waterval van zuid Frankrijk. Vele foto’s zijn er vandaag gemaakt. Bij terug komst hebben we de sacramentsprocessie gelopen. Het is mooi om te zien dat er vele jongeren aanwezig waren.

Zondag.
Vanmorgen weer optijd uit de veren. De internationale viering in de Pius X basiliek. Een hele mooie viering .waar enkele van onze pelgrims aan mee hebben gewerkt door mee te zingen in het koor. Hierna ffffff winkelen en eten . Smiddags hebben we tijdens een openlucht viering ,net als Bernadette onze handen en gezicht gewassen. Savonds hebben we de lichtprocessie gelopen en nu was het wel droog.

Maandag.
Het was droog een beetje koud maar warm zijn we geworden van de mooie woorden van Dominique tijdens de viering aan de grot waar we de maandag goed zijn begonnen. Daarna hadden we nog even tijd om de stadswandeling te doen daar die in het begin van de week uit was gevallen . Smiddag hebben we de afscheidsviering gehad met daarin voor een aantal mensen een ziekenzalving en voor iedereen de handoplegging.door onze priester en diaken. Savonds de zegening van al onze devotinalia. En daarna koffer pakken .

Dinsdag
Smorgens vroeg vertrokken uit Lourdes en een fijne reisdag gehad. Wel veel regen en ook nog een stukje in dikke mist en een file. In Nevers hebben we met een hele mooie afscheidsviering in de kapel waar Bernadette ligt opgebaard de dag afgesloten.

Woensdag
Laatste reis dag . Om 8.00 uur vertrokken. en via Parijs waar het ook regende waren we tegen 21.00 uur thuis op onze laatste uitstapplaats.
Iedereen kon terug kijken op een zeer geslaagde reis met vele hoogtepunten. Verdriet en de lach waren er beiden in overvloed aanwezig.

Klik hier voor Foto's van de reis

Share our website